maandag, augustus 09, 2004

hypocriet?
Om het een of ander: ik wilde het woord "hypocriet" gebruiken in een mooie zin,
maar geen foutief gebruik maken in deze. Dus: www.vandale.nl getikt.
Daar schiet ik dus niet mee op wat ik ermee wil opschieten.
Ik leer wat nieuwe woorden om te pas en te onpas te bezigen
en wat ik wilde schrijven spoelt zojuist met het badwater weg.
Of kwezel ik nu maar wat?


hy·po·criet (de ~ (m.), ~en)
1 huichelaar

hy·po·criet (bn.)
2 huichelachtig

hui·che·laar (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die huichelt => een heilig boontje, een wolf in schaapskleren, farizeeër,
hypocriet, iem. met twee gezichten, januskop, schijnheilige, smoelentrekker, valsaard, valserik


hui·che·len (ov.ww., ook abs.)
1 de valse indruk trachten te wekken van => femelen, kwezelen

fe·me·len (onov.ww.)
1 zoetsappige en zeurige praatjes houden [met bijgedachte aan huichelachtigheid] => huichelen

kwe·ze·len (onov.ww.)
1 huichelen

ja·nus·kop (de ~ (m.))
1 kop met twee gezichten
2 dubbelhartig mens => huichelaar


schijn·hei·li·ge (de ~ (m.))
1 huichelaar

smoe·len·trek·ker (de ~ (m.))
1 [Belg., bel., inf.] huichelaar

vals·aard (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die in hoge mate vals, onoprecht is => huichelaar

val·se·rik (de ~ (m.), ~en)
1 valsaard => huichelaar

fa·ri·zee·ër (de ~ (m.), ~s)
1 huichelaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat je vind moet je teruggeven: