dinsdag, maart 21, 2006

theorie: relativitijd

Treinreizigers uit het midden en het zuiden van Nederland kunnen van Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Utrecht naar Amsterdam Zuid WTC en Schiphol reizen zonder over te stappen in Duivendrecht. Dat bespaart tien reisminuten.
[...] Het project kostte honderd miljoen euro.

Bron: trouw.

Die titel, dat is dus geen tikfout. Als iedereen die naar Schiphol wil of moet, tien minuten eerder van huis gaat, dan scheelt dat dus € 100.000.000. Honderd miljoen voor tien minuten. Ziet u dat goed? Snapt u dat?

Ik dus niet. Mij doet het denken aan het geweeklaag over files. Die zouden mensen tijd kosten en dus geld. En dus wordt daar enorm veel geld in gepompt, waarmee het probleem niet wordt opgelost, maar waardoor het dus wel [duh...] geld kost... Mijn stelling luidt: file is een keuze.

Als veel mensen op moment X van dezelfde A naar dezelfde B willen, per auto, dan ontstaat er een file. Dat heet een resultaat. Wil je het resultaat wijzigen, dan verander je X, A of B. En ga je niet met € tegen het resultaat aan slaan. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Maar misschien zie ik dat niet goed. En snap ik het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat je vind moet je teruggeven: