dinsdag, maart 14, 2006

beetje nerdtalk op zijn tijd

Soms. Soms zitten hier schrijven en mijn werk elkaar een beetje in de weg. En dan nog wel dubbel ook. Ik zal proberen dit uit te leggen zonder namen te noemen of anderszins in detail te treden.

Vanwege de aard van mijn werk werd ik gebeld door een gebruiker -zo noemen we onze klanten- van een zusterbedrijf met de vraag of het mogelijk was een Word-document zo te verknutselen dat het niet meer te wijzigen was en niet meer te printen. Als rechtgeaarde Adobehater antwoordde ik dat dit het eenvoudigst was te bewerkstelligen als je er een PDF'je van maakte. Vergeet ik erbij te zeggen dat het betreffende document onder andere van de hand van de ondernemingsraad was en ik daar deel van uitmaak? Dat ik dat onprintbare een heel slecht idee vond en vind?

Hoe dan ook, het document werd verPDFt en uitgedeeld en gemaild. Onprintbaar. En ik maar denken: daar moet toch iets op te vinden zijn [gratis, u kent mij]... terwijl al die tijd het antwoord op de door mij totnogtoe niet publiek gestelde vraag mij in het gezicht schreeuwde: Gmail !

Open een Gmail-account, stuur jezelf een mailtje met het gewraakte PDF-bestand als bijlage en klikkerdieklik op View As Html. Zo "te simpel voor woorden" dat ik me afvraag waarom ik het er eigenlijk over heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat je vind moet je teruggeven: